W dniu 11 maja 2018 r. odbyło się na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie kolejne spotkanie Komitetu Sterującego, które zostało poświęcone wyborowi dobrych praktyk w zakresie pięciu obszarów funkcjonowania uczelni ekonomicznych w Polsce, które są przedmiotem projektu Ścieżki dostosowania uczelni ekonomicznych do zmian w systemie nauki i szkolnictwa wyższego. Jeszcze przed rozpoczęciem kolejnego roku akademickiego przedstawione poniżej rozwiązania zostaną szczegółowo rozpisane przez poszczególne zespoły badawcze. Następnie poszczególne uczelnie ekonomiczne biorące udział w projekcie podejmą decyzje odnośnie wyboru kluczowych z ich punktu widzenia praktyk do implementacji.
Wybrane rozwiązania:
Obszar nr 1 – Badania naukowe
- Wewnętrzne granty na prowadzenie międzynarodowych badań
- Współpraca wewnątrzuczelniana w zakresie badań naukowych (tworzenie interdyscyplinarnych zespołów badawczych)
- Biuro wsparcia projektów i badań naukowych
- Przemodelowanie systemu zachęt dla pracowników realizujących projekty badawcze
- Podnoszenie kompetencji w zakresie publikowania w czasopismach indeksowanych na liście JCR i pozyskiwania funduszy zewnętrznych na badania naukowe
Obszar nr 2 – Dydaktyka
- Indywidualizacja procesu nauczania dla najzdolniejszych studentów (wariant elitarny). Wprowadzenie indywidualnej ścieżki edukacyjnej w połączeniu z wprowadzeniem systemu tutorskiego / mentorskiego
- Projekt budowania nowej jakości studiów II stopnia
- Wzbogacanie i uelastycznienie oferty programowej uczelni – specjalność międzykierunkowa
- Propozycja systemu motywacyjnego obejmującego elastyczne pensum zależne od wyników działalności naukowej
- Dwutorowe studia II stopnia
- Kursy certyfikowane
Obszar nr 3 – Współpraca z otoczeniem
- Zindywidualizowana ścieżka kształcenia menedżerów dla potrzeb sektora Global Business Services
- Stymulowanie współpracy pomiędzy uczelniami ekonomicznymi a uczelniami technicznymi ukierunkowanej na komercjalizacje badań i innowacje
- Model ścieżki zawodowej nauczyciela akademickiego – eksperta
- Wspieranie absolwentów w zakładaniu przez nich własnej działalności gospodarczej, rozwój inkubatorów działalności gospodarczej; kształtowanie długookresowych relacji uczelnia-absolwent (rozwój mentoringu w obszarze: absolwent-student); rozwój narzędzi współpracy z absolwentami
- Opis wpływu praktycznych wyników działalności naukowej na funkcjonowanie społeczeństwa i gospodarki
- Stymulowanie współpracy z absolwentami ukierunkowane na powstawanie funduszy typu endowment
- Zakładanie spółki celowej uczelni, tworzenie warunków dla jej funkcjonowania i określenie wytycznych dotyczące aktywizacji naukowców przez spółkę celową oraz zapewnienie warunków do spotkań biznesowych na terenie uczelni
Obszar nr 4 – Finanse
- Finansowe aspekty wdrażania strategii zarządzania publicznymi uczelniami ekonomicznymi – identyfikacja centrów kosztów i centrów zysków
- Organizacja toku studiów (stacjonarnych, niestacjonarnych) obejmująca analizę limitów przyjęć na poszczególne studia, liczbę i wielkość grup studenckich oraz optymalną liczbę godzin dydaktycznych realizowanych w konkretnej publicznej uczelni ekonomicznej
- Dostosowanie rachunkowości publicznych uczelni ekonomicznych do implementacji art. 169 ust. 7 ustawy o finansach publicznych w zakresie art. 169 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych
- Opracowanie wytycznych do wzorcowej instrukcji sporządzania i opiniowania planu rzeczowo-finansowego publicznych uczelni ekonomicznych
- Zasady finansowania jednostek organizacyjnych publicznych uczelni ekonomicznych (podział środków)
Obszar nr 5 – Ustrój i zarządzanie
- Wybór ścieżki naukowej albo dydaktycznej pracowników
- Rozwiązania ustrojowe rad naukowych
- Sposób konstytuowania i działania Rady uczelni
- Regulamin wynagradzania – jako narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi
- Organizacja dydaktyki oraz działalności naukowo-badawczej